S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Nikdy nezmeškejte
 výhodné akce!


Úvod » BioAroma Magazín » Seriál o akné » Akné a strava

BioAroma Magazín / Akné a strava

Asi všichni z nás už někdy slyšeli, že

„Jsme to, co jíme.“ Nikoho by tedy nemělo překvapit, že stravování výrazně ovlivňuje náš zdravotní stav, který se pak odráží i na stavu naší pleti.

Dnes se budeme věnovat tématu stravy a otázce, zda má nějaký vliv na akné a jeho léčb“.

Obecně se traduje, že akné způsobuje či zhoršuje čokoláda. Na toto téma bylo provedeno několik studií a tato hypotéza nebyla nikdy zcela potvrzena. Milovníci čokolády si tedy mohou tak trochu oddychnout. Zato několika studiemi byla potvrzena souvislost mezi konzumací mléčných produktů a tvorbou akné. Zajímavé je, že nejhorší vliv na pleť mělo mléko odtučněné.

Kromě mléka se obvykle uvádí, že na akné mají negativní vliv tyto potraviny - rafinovaný cukr, bílá mouka, kofein, alkohol, kořeněné pokrmy, uzeniny, červené maso.

Vědci se obecně shodují na tom, že pokud se chceme vyvarovat akné, měli bychom konzumovat především potraviny s nízkým glykemickým indexem jako například zeleninu, ovoce, ryby. Potraviny s vysokým glykemickým indexem (tvoří údajně 85% jídelníčku západního světa) zvyšují totiž okamžitě hladinu inzulinu a růstového hormonu v krvi, což vede k vyšší produkci testosteronu, zvýšené tvorbě mazu v pokožce a následně vzniku zanícených pupínků.

Co může pomoci

Zinek, který je v léčbě akné nepostradatelným pomocníkem. Dle výzkumů však mají různé formy zinku různou účinnost. Šumivá forma zinku je dle odborníků mnohem účinnější než klasické tablety se sulfátem zinku. Významným zdrojem zinku jsou plody moře (nejlépe ústřice), celozrnné obiloviny, luštěniny, nejrůznější semínka a ořechy.

Vitamín B5 (kyselina pantotenová), který se podílí na metabolismu cukrů, produkci glukokortikoidů a pohlavních hormonů. Ve vysokých dávkách působí vitamín B5 antiandrogenně a snižuje produkci kožního mazu. Při jedné ze studií tohoto vitamínu bylo jedincům postiženým akné podáváno 10g vitaminu B5 a dále jim byl několikrát denně aplikován lokálně krém s 20% kyselinou pantotenovou. Stav pleti těchto osob se během krátké doby lepšil, již během 1 – 2 týdnů došlo k pozastavení tvorby nových nedokonalostí. Vitamín B5 je zcela rozpustný ve vodě a jeho nadbytek je tedy z těla vyloučen močí. Ani při vysokých dávkách tak nehrozí předávkování. Zdrojem tohoto vitamínu jsou například obilné klíčky, avokádo, brokolice, fazole, ořechy.

Vitamín B6 je velice kontroverzním vitamínem ve vztahu k akné. Uvádí se, že je to jeden z vitamínů skupiny B, který může akné zhoršit. Mnoha pacientům se akné výrazně zlepšilo po vysazení tohoto vitamínu. Na druhou stranu B6 pomáhá v případě, kdy projevy akné vznikají v rámci premenstruačního syndromu nebo menopauzy. Tento vitamín navíc pomáhá vstřebávání zinku, který je pro léčbu akné potřebný.

Tělo každého z nás reaguje na jednotlivé složky stravy individuálně, nelze tedy tvrdit, že pokud vyřadíme z jídelníčku mléko nebo vitamín B6, stav pleti se zázrakem zlepší, někdo nemusí zlepšení pozorovat, jiný bude nadmíru spokojen. Je tedy potřeba pečlivě sledovat, co jíme a zda se to nějak projevuje na stavu pokožky a dle zkušenosti pak jídelníček upravovat.

V každém případě však dbejte na dostatečný pitný režim, konzumujte dostatek ovoce, zeleniny a vyvarujte se nadbytku cukrů, mouky a masa.

Přečtěte si příběh Radky, která nad akné zvítězila úpravou stravy